Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

Dit voorstel is in behandeling

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit voorstel wordt uitgevoerd. Lees op deze pagina over de voortgang.

Utrechtsestraat fietsstraat

Door Marije Rozendal
23 juni 2018
De Stem van Centrum   |   7 mei 2019 22:16

Op 4 september heeft de stadsdeelcommissie het idee besproken. Tijdens de bespreking is gebleken dat de problematiek herkent wordt en dat er brede steun is om met dit idee verder aan de slag te gaan. Er is daarom afgesproken dat een aantal leden van de stadsdeelcommissie samen met de indiener en andere belanghebbenden (onder andere de BIZ Utrechtsetraat) een voorstel uitwerkt over hoe dit plan verder opgepakt kan worden.

Terugkijken kan via https://centrum.notubiz.nl/.

Een groep belanghebbenden heeft de straat onder de loep genomen en voorstellen besproken.
De haalbaarheid onderzoeken we nu, waarna een advies aan de stadsdeelcommissie wordt voorgelegd.

Raphaël van Kraaij
r.van.kraaij@amsterdam.nl
Moderator Stem van Centrum


Utrechtsestraat een fietsstraat en geen taxi racebaan

Maak de Utrechtsestraat een veilige straat voor buurtkinderen, winkelend publiek en fietsers. Taxi's van de burg is gerealiseerd. 30 km zone blijkt volgens politie niet te handhaven. Dan Utrechtsestraat net als sarphatistraat een fietsstraat

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Helen Faasse | 26 juni 2018 22:43

Wil dat de kinderen veilig over kunnen steken. Nu een racebaan van diverse kanten en zelfs het meest onveilig bij de stoplichten, want iedereen rijdt door rood!

Reageren
Beer Flik | 27 juni 2018 09:40

Het zijn niet alleen taxi’s, maar zeker ook scooters, elektrische fietsen, etc. Ze rijden allemaal als idioten. Meest gevaarlijk is stoplicht-kruispunt en voetgangersoversteekplaats voor Oosterling. Staat die op groen om over te steken, dan scheuren scooters en fietsers vanaf zuidzijde nog voor je langs, omdat ze net door rood rijden en denken het wel te halen. Ben voor 1-richting autoverkeer zodat grachten bereikbaar zijn voor bewoners. En camera handhaving!!!!

Reageren
Herien Tjabbes | 7 juli 2018 08:35

Nou, niet helemaal vóór uitsluitend fietsers maar wel zeer zeker voor autoluw. Bewoners en bestemmingsverkeer ongehinderd door laten. Ook mijn grote ergernis en angst is het verkeer dat of om de tramhalte heen scheurt of rechtdoor gaat. Ook pleit ik al jaren voor begrenzer op vuilniswagens en andere gemeente vrachtwagens. Niet harder dan 30. Fietsverkeer dwingen om te stoppen voor zebrapaden en rood licht. Er is geen doorkomen aan de stroom fietsers. Waar is blauw op straat? Bekeuringen geven.

Reageren
Mia Koenders | 7 juli 2018 17:36

ik ben voor. Stad moet wel bereikbaar blijven voor bewoners. Waarom kan er niet worden gehandhaafd d.m.v camera toezicht.
taxi's en vuilnisophaal rijden in ieder geval veel te hard!!

Reageren
Duncan Schaaf | 20 juli 2018 13:45

In Italië wordt er in grote steden ook met camaras toezicht gehouden. Zou hier ook moeten kunnen. Wie te hard rijd moet betalen. Dan gaat vanzelf iedereen langzaam rijden. Denk overigens dat auto’s helemaal weren de veiligheid niet oplost want brommer en electische fietsen blijven dan als gekken rijden. Wat ook zou helpen is vrachtwagens die op bruggen staan beboeten. Want die nemen al het zicht weg.

Mariette De Kruyff | 25 juni 2018 22:51

Veiligheid en rust in eigen buurt voor mijn kinderen.

Reageren
Robbert Overmeer | 7 juli 2018 14:48

Er zijn teveel verkeersstromen in de Utrechtsestraat, auto, fiets, scooter, motor, taxi, tram en wandelaars. De straat heeft smalle trottoirs en veel zijstraten. Door van de Utrechtsestraat een fietsstraat te maken wordt de snelheid er bij de auto's, scooters, taxi's en met name motoren uitgehaald! En wat helemaal goed voor de straat zou zijn, is om er gelijk eenrichtingsverkeer van te maken met brede trottoirs.

Reageren
Marlies Boomsma | 9 juli 2018 19:01

Auto’s op bezoek in fietsstraat goed idee, men, ook scooters er motoren, rijdt er vaak veel te hard. Auto’s geheel weren lijkt me een slecht idee, dan wordt ook dit deel van de stad overlopen door toeristen en bouwen we mee aan openluchtmuseum amsterdam. Houd centrum bereikbaar (ook voor auto’s) voor bewoners en ondernemers. In Florence, Italië, pakken ze het wat mij betreft goed aan, dmv camera’s wordt vastgesteld of je bewoner of andere goedgekeurde bestemming hebt, anders ontvang je boete.

Reageren
johan bergen | 7 juli 2018 12:03

Ik ben voor het weren van auto's. Zelfs de trambaan mag er uit. Of en groenstrook tussen de tramrails. Maak de utrechtsestraat onderdeel van het wandelgebied naar het rembrandtplein. geen aanvoerroute van zware auto's mensen willen in alle rust winkelen. Maak de stoep iets breder. De situatie nu is veel te gevaarlijk

Reageren
Ilan Spinath | 7 juli 2018 13:55

De straat, de bewoners, de winkeliers, de honden, de kinderen, alles wat de straat bijzonder maakt, verdienen het.

Reageren
Floor Van Bakkum | 7 juli 2018 17:10

Genoeg auto’s in de stad. Nu is Utrechts straat gevaarlijk voor overstekende kinderen

Reageren
Rene Knol | 8 juli 2018 10:18

Ik ben voor maar met uitzondering van buurt bewoners en bevoorrading van winkels met klein materieel.

Reageren
Michiel Nijhuis | 9 juli 2018 13:46

Nu zeker voor kinderen extreem gevaarlijk. Er wordt zeer aggressief gereden en stoplichten worden veelal genegeerd door rijdend verkeer. Absoluyt onacceptabele situatie voor deze straat die ook steeds meer door wandelend publiek wordt bezocht.

Reageren
Irene D | 9 juli 2018 16:35

Ik fiets hier met mijn zoon van 6, omdat de school hier aan verbonden is. Met gevaar voor eigen leven. Taxi’s rijden als een dolle, maar ook de scooters, die je kriskras van links naar rechts inhalen, en dan niet te vergeten, het vrachtverkeer, dat ook nog eens door deze straat rijdt.

Reageren
Duncan Schaaf | 20 juli 2018 13:38

De Amstel is al overbelast met auto’s. Misschien Amstel één richting maken en de Utrechtsestraat éénrichting de andere kant op. Of bewoners toegang laten behouden met de auto om bij hun woning te komen.

Reageren
Wouter van den Berg | 7 juli 2018 12:30

Ik ben voor maar zou alle 100% elektrische vervoermiddelen toelaten, dus auto/scooter/brommer/vrachtwagen.

Reageren
Marije Rozendal | 7 juli 2018 13:54

Fietsstraat betekent niet geen auto's maar prioriteit aan de fiets.

Reageren
Herien Tjabbes | 8 juli 2018 09:30

Hi, kun jij uitleg geven wat een fietsstraat precies inhoudt i.c.

Herien Tjabbes | 8 juli 2018 09:33

Marije, het is lastig stemmen omdat er maar twee opties zijn. Ik zie dat mensen die voor autoluw zijn soms tegen stemmen of voor stemmen. Ik wist ook niet zeker waar ik mijn stem kwijt moest. Ik vind autoluw fantastisch maar wil zeer zeker dat de Utrechtsestraat begaanbaar is voor bewoners en bestemmingsverkeer met auto's.

Herien Tjabbes | 8 juli 2018 09:36

Het staat als een paal boven water, voor- of tegenstemmers, iedereen vindt de Utrechtsestraat gevaarlijk. In veel opzichten. Iedereen schreeuwt om controle, desnoods boetes uitdelen, met name aan de vaste ploeg fietsers die iedere dag van en naar hun werk gaan. Twee of drie keer een boete voor door rood fietsen, dan leren ze het wel af. Ga eens op vuilnisophaaldagen posten hoe hard de vuilniswagens scheuren tussen de verschillende huizenblokken in of op weg naar de afvalverwerking.

Alan Mc Clure | 7 juli 2018 15:26

The street is already too busy and crowded with the cars and we need less traffic and more pedestrian walking areas. Less cars in Amsterdam Auto free please!

Reageren
Sander van Hulsenbeek | 7 juli 2018 22:49

De overlast van te snel rijdende auto's en ook motoren is te groot. Wel vind ik dat er in de morgen een mogelijkheid tot laden en lossen moet zijn. En het stoplicht Fredereiksplein moet worden afgeschaft of gehandhaafd. 1 richting verkeer is ook een oplossing.

Reageren
marianne poort | 7 juli 2018 23:46

ik ben voor want dat wil ik al heel lang. alleen de tram, net als in de Leidsestraat en alle ruimte voor wandelaars en terrasjes. stoepen zijn nu echt een drama. maak er wat moois van.

Reageren
Eva Müller | 8 juli 2018 13:15

Het zal de straat vriendelijker en gezelliger maken. Rustiger zitten op de terrassen. Maar met de auto doorsteken over de Blauwbrug naar Waterlooplein moet weer mogelijk worden!!! De doorstroom zou voor bewoners en bestemmingsverkeer juist bevorderd moeten worden. Verkeer van buitenaf moet via de grote routes geleid worden.

Reageren
Emmanuel Chaligne | 9 juli 2018 13:56

Cars and motorbikes racetrack on this street (almost each day at the same hours). I am for but with exceptions :
* for resident by showing a badge and no longer than 10 minutes stop (at least to be able to put children out of the car and then to park) ;
* for shops for small delivery
* for delivery of course (Postal, Albert Heijn,...)
I don't understand why police is never there to give ticket, this street should be a cash machine for the municipality.

Reageren
thijs weststeijn | 10 juli 2018 09:36

De straat is nu meestal erg chaotisch en te vol: auto's, tram, brommers, fietsers, voetgangers en geparkeerde auto's (laden/lossen) vechten om ruimte. Beter om hiervan een fietsstraat te maken, Vijzelstraat en Wibautstraat zijn alternatieve autoroutes naar het centrum.

Reageren
B Gassmann | 20 juli 2018 12:37

Ik ben voor net als de Leidse straat

Reageren
Sven Smit | 21 juli 2018 18:05

Ik ben tegen amsterdam meer nog meer een open lucht museum worden, het moet het moet eenleef stad zijn met alles er op eraan dus ook trams en auto’s.

Reageren
r v | 26 oktober 2018 00:20

Ik ben voor omdat : ik me niet veilig voel als ik fiets in de Utrechtsestraat. Sommige automobilisten scheren rakelings langs je of rijden op fietssnelheid lang heel dicht naast je, geen idee waarom. Lijkt wel een soort fietsertje treiteren. Brommers scheren ook langs je en je kunt geen kant op. Zoals het nu is is het wild west. Automobilisten doen waar ze zin in hebben en nemen alle ruimte. Ze rijden levensgevaarlijk, en jij bent de dupe.

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
rob snijders | 7 juli 2018 13:02

De Utrechtsestraat is een gewone doorgaande weg. Ondanks dat ik 95% van de tijd fiets moeten ook auto's daar doorheen kunnen. Ook voor de bereikbaarheid en moet de straat niet vervallen tot een Leidsestraat. Dat het nu soms gevaarlijk is heeft meer te maken met onverantwoorde auto's, vrachtwagens, fietsers die met twee of drie naast elkaar moeten, appende en fietsende ouders die door rood gaan etc. etc. Het probleem los je op door handhaving van de regels.

Reageren
Eduard Oudegeest | 8 juli 2018 02:10

In de Leidsestraat mag je niet fietsen. Het idee is om in de Utrechtsestraat wel al het verkeer te hebben echter is de auto, net als op de Sarphatistraat te gast.

Mark Carpentier | 7 juli 2018 18:21

Zolang niemand zich stoort aan de verkeersregels zal er niets veranderen. En wie kan ervoor zorgen dat die regels dwingend opgelegd worden? Juist. De politie. Dus? Stationeer overdag 2 leerling-agentes en laat het 1000 bonnen regenen. Ook aan de straaljagermotorfietsen valt goud te verdienen. Zo betalen de agentes zich zelf terug.
Laten we van de Utrechtsestraat geen Dorpsstraat maken.

Reageren
Beer Flik | 27 juni 2018 09:47

Schandalig dat Amsterdamse politiek de veiligheid van kinderen niet kan handhaven in buurt met 2 scholen. Het stadsbestuur is er blijkbaar niet voor de leefbaarheid van gezinnen met kinderen, maar louter voor onzinnige, ideologische eigengeilerij. Elke vorm van pragmatisme ontbreekt dus als ’handhaven’ van veiligheid van kinderen als competentie van stadsbestuur ontbreekt. Walgelijk, zo’n argument.

Reageren
Wanda Nikkels | 7 juli 2018 16:54

In de jaren negentig is de Utrechtsestraat al eens bij wijze van proef autovrij geweest. Voor mij als fietser van de Pijp naar het centrum was dat een verademing. De proef werd niet verlengd omdat de ondernemers tegen waren. Nu begrijp ik hun gelijk van destijds. Over het algemeen holt het winkelniveau achteruit zodra een straat voetgangers- of fietsgebied wordt. Elders in Nederland zijn dergelijke proeven ook weer teruggedraaid. Leg er gewoon pittige verkeersdrempels in.

Reageren
Eduard Oudegeest | 8 juli 2018 02:07

Een fietsstraat zoals bij de Sarphatistraat betekend dat de auto te gast is. Dus er zullen auto's welkom zijn, maar die zijn ondergeschikt aan fiets en voetganger. In reactie op de pittig dremples, vanwege de tram kunnen er geen verkeersdrempels.

Clara Van Beeck Calkoen | 11 juli 2018 19:58

Ik ben tegen want dan wordt inderdaad de straat een Leidsestraat, met dito winkels, gericht op toeristen. Handhaving van fietsers, autos, scooters en motoren, plus 30 km. Werkt in de van Woustraat ook!

Reageren
Paul van den Berg | 15 juli 2018 18:40

De Utrechtsestraat was altijd een laboratorium van grootstedelijk samenleven. Ik ben er in 1959 geboren en de verkeersdruk nu is er een schijntje van wat het ooit was. Sneller rijden, ook door over-assertieve fietsers, werd hierdoor juist mogelijk. Open niet de deur naar nog weer zo'n anonieme stroopwafelstraat vol dikke ikken. Meer zelfcontrole, meer sociale controle, meer handhaven!

Reageren
Paul Luijten | 20 juli 2018 13:12

Ik ben tegen want als we gewoon de regels handhaven is er niks aan de hand. De auto helemaal weren is de dood in de pot.

Reageren
dorine van der ploeg | 20 juli 2018 14:01

Ik ben tegen autovrij maken, dan wordt het een doodse straat, een ramp voor winkeliers, ben wel voor meer en betere handhaving, snelheidsbeperking, drempels...

Reageren
P.E. Hulshof | 20 juli 2018 15:17

Ik ben tegen autovrij maken, echter de auto als gast met snelheidsverlagende maatregelen helemaal prima. handhaaf ook dat auto's niet overal kort op de stoep parkeren op de knipper, compleet onoverzichtelijk om dan vanuit een zijstraat rustig de utrechtsestraat op te rijden.

Reageren
Edward van der Woerd | 23 juli 2018 13:47

Het is al een fietsstraat? Voetganger juist op nr 1 zetten en eindelijk 30km + rijverbod tramhaltes handhaven. Tevens poortconstructies opheffen en rechts weer voorrang geven. Ultiem tram/trein vervangen door electrische bus met eenrichting en bredere stoepen. Combino is te breed waardoor verkeer stoep op moet. Bizar!

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.