Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

iPark - een digitale parkeerhulp

Door Winfried
27 oktober 2018

Maak (i.s.m. bijv Tomtom) een on-line tool, die een vrije parkeerplaats voor en auto aanwijst. (als aanvulling op het idee van mw Schatens)


Overal moet je betalen voor een parkeerplaats in de openbare ruimte. Die betaling wordt "ergens" on-line geregistreerd, doordat er op een-of-andere manier voor- of achteraf een digitale betaling plaatsvindt. Dat gebeurt doorgaans op slechts enkele (tientallen) meters afstand van de plek waar de auto is neergezet.

Door het beginmoment, het betaalde bedrag cq het eindmoment te gebruiken, weet je dat er voor een plaats in een bepaalde omgeving met een beperkte straal is betaald.
Zie dat gebruik van een parkeerplaats a.h.w. als een horizontale tijdlijn op je beeldscherm.
Aan de linkerzijde van de pagina staan de ±coördinaten van de vermoedelijke parkeerplaats. Dat doe je voor elke betaling, en dus elke plaats die gebruikt wordt.

Die gevonden waarden kun je vertikaal optellen, waardoor je in intervallen van bijv vijf minuten exact weet hoeveel plaatsen tegelijkertijd in een bepaalde omgeving worden gebruikt.
Trek dat getal van het aantal aanwezige plekken af, en je weet bij benadering het aantal beschikbare plekken.

Maak o.b.v. die data een parkeerhulp (iPark) die je de weg wijst naar de omgeving waar zich volgens de berekening een lege parkeerplaats bevindt.
Voeg aan iPark een rode button toe, waarmee de automobilist en nieuw advies krijgt, als er in de praktijk toch geen plaats blijkt te zijn.

Eventueel kun je een reserverings-faciliteit in het systeem laten bouwen, waarmee je (éénmalig of repeterend) ruimte van de parkeerplaats(en) kan vastleggen, vooruitlopend op een verhuizing, verbouwing of andere activiteiten (zoals markt of buurtfeest).

Verzamel die "rode entries", want dat kan betekenen dat de de aantallen niet kloppen:
de tool werkt te onnauwkeurig, of er wordt geparkeerd zonder (voldoende) te betalen. 

Geef geen papieren vergunningen meer uit, maar zorg voor een vergelijkbaar (laag) tarief bij de parkeermeter (invaliden, houders van abonnement, laad- en losontheffingen e.d.).
Laat iedereen z'n parkeergebruik digitaal vastleggen (evt mondeling per telefoon), al hoeft dat parkeren soms weinig of niets te kosten.
Differentieer het ruimtebeslag tevens naar de grootte van de auto: een micro-auto gebruikt minder dan de helft van de ruimte voor een dubbelassige bestelwagen met aanhanger.

Met iPark word je naar een lege parkeerplaats geleid.
Dat scheelt reistijd, levert minder zoekverkeer, energieverbruik, ongevallen en uitstoot op. 

Lagere kosten voor administratie en controle zijn een bijkomend voordeel.
“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Nog geen argumenten voor.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Nog geen argumenten tegen.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.