Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Maak van de hele binnenstad een 30 km-zone

Door Bernadette de Wit
24 juli 2017

De historische binnenstad is niet gebouwd op auto's. De voetganger moet ruim baan krijgen. Voer daarom overal max. 30 km in.

Stapje voor stapje maakt Amsterdam de binnenstad autoluwer. Een gedurfde visie is welkom om doorzeurende problemen als blauwe/gele kentekens, e-bikes enz. op te lossen.

Als nu alles wat rijdt max. 30 km/uur mag, zijn we in één klap van deze problemen af. Alle brommers, snorfietsen, scooters en hoe ze ook heten, kunnen dan gebroederlijk met de auto's op de middenweg. Geldt ook voor motorfietsen. En zelfs voor zeer snelle e-bikes.

Op het fietspad mag je dan alleen als je langzamer rijdt.

Zie ook mijn plan voor fietsluw maken van de smalste grachtjes, straatjes en stegen.
“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Juliette de Wit | 25 juli 2017 14:41

Ik ben er zelfs voor alle auto's en scooters te weren (behalve van bewoners) uit de binnenstad.

Reageren
Michiel Huijsman | 25 juli 2017 15:59

Er zijn veel straten waar 30 km max nog te veel is. Uit steden in het buitenland ken ik 20 km/u zones. Is ook iets voor Amsterdam.

Reageren
Loes Buisman | 25 juli 2017 16:41

Maar dan ook de hele binnenstad. Krijg je dan opstoppingen in de IJ-tunnel? Bouw die om tot fietstunnel (goedkoper dan winderige bruggen over het IJ). Met een skatebaan bij de in/uitgangen? Voor auto's zijn er andere tunnels.

Reageren
m j. Hoeymakers | 26 juli 2017 00:59

Goed plan. Wie bij zijn verstand is blijft daar al weg met de auto, en zo kunnen ook leveranciers en pakketbezorgers tot voorzichtiger gedrag gedwongen worden.

Reageren
els Diggele, van | 26 juli 2017 12:18

Ik ben voor omdat ik voor een autoluwe binnenstad ben.

Reageren
Erik Nannen | 26 juli 2017 12:29

Logisch, het betekent dat er minder ernstige ongelukken zullen gebeuren

Reageren
harmen van der Ploeg | 27 juli 2017 14:42

het vaak te druk is, lagere snelheid betekent minder gevaar in drukke situaties

Reageren
Eric Plankeel | 3 augustus 2017 10:15

Een 30 km binnenstad betekent ook een verkeersdrempelloze binnenstad. Minder obstakels voor wandelaars en fietsers.

Reageren
Alber10 PD | 17 augustus 2017 02:05

Zie artikel van Reinder Rustema in het Parool van 15 aug. j.l. Hij heeft globaal dit idee uitgewerkt. Zelfs Rome heeft al jaren tenminste 1 wijk met elektronische grenzen!

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
M Beke | 28 augustus 2017 01:16

Er zijn een aantal straten waar je makkelijk auto's 50 kan laten rijden, zoals de Weesperstraat, IJtunnel, Piet Heinkade, etc. Laten we niet te hard van stapel lopen. De stad moet wel bereikbaar blijven met de auto anders wordt het een Disneyland voor toeristen en hippies. Bovendien stoten auto's die 30 rijden MEER vervuilende stoffen uit per km dan auto's die 50 rijden. Als er dan ook nog om de 50 meter een drempel geplaatst wordt is de uitstoot helemaal dramatisch. Men vergeet dit.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.