Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Maak kleine straatjes fietsluw en geef de voetganger vrij baan.

Door Bernadette de Wit
24 juli 2017

Zo kan de Grimburgwal/Langebrugsteeg weer worden als de auto nog verder wordt teruggedrongen en als de fietser zich als gast gedraagt.

De binnenstad is niet gebouwd op auto's, dat is bekend, maar het is in sommige kringen taboe om de fiets te nieuwe auto te noemen. Toch is dat zo in de kleinste straatjes en stegen. Langebrugsteeg, Nes, Lange Niezel, Warmoesstraat, Zeedijk lenen zich goed voor een fietsluw regime.

In de provincie hebben dorpen veel ervaring met borden waarop staat dat de fiets 'te gast' is. Dat bekent dat fietsers stapvoets rijden om de voetganger ruim baan te geven.

Voer dit in in alle smalle straten, grachtjes en stegen van de Amsterdamse binnenstad. Als er ook een doorgaande fietsroute komt, valt een ietsepietsje omrijden om kleine straatjes te ontzien heus wel uit te leggen aan de fietspiraten van het Centrum. Ze zullen er aardiger van worden.
“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Erik Nannen | 25 juli 2017 16:07

Een voor de hand liggend en logisch voorstel.

Reageren
Josée van Iersel | 25 juli 2017 16:42

Goed idee - voetgangers zijn onschadelijk verkeer; het is geen gek idee om fietsers wat meer te doordringen van het feit dat ook zij verkeer zijn en de coulance te tonen die ze zonder meer van automobilisten eisen.

Reageren
m j. Hoeymakers | 26 juli 2017 00:54

Heel goed idee, vooral de doorgaande fietsroutes. Of je fietspiraten iets kunt uitleggen is de kwestie. Misschien een kleine aanmoediging in obstakels die de hulpdiensten niet in de weg zitten ?

Reageren
els Diggele, van | 26 juli 2017 12:12

Ik ben voor omdat kleine straatjes in de binnenstad niet gebouwd zijn op fietsers.

Reageren
Mark van der Beer | 26 juli 2017 22:16

Voor sommige straten is dit zeker een goed idee. Fietsers in Amsterdam (en dat zijn vooral Amsterdammers zelf), hebben nogal de nijging om te denken dat de straat van hun zelf is. Ik zou ook voorstander zijn van een campagne die zich richt op fietsers in Amsterdam om anderen ook de ruimte te gunnen.

Reageren
harmen van der Ploeg | 27 juli 2017 14:43

en maak de grote straten autoluw en geef de fietser ruim baan

Reageren
ReindeR Rustema | 6 augustus 2017 08:45

Een stoeprand doet wonderen. Zoals waar de Blauwburgwal op de Singel uitkomt (Lijnbaansteeg). Maar zoals gezegd, sommige stukjes zijn cruciale verbindingen in het Hoofdnet Fiets. Een 'shared space' werkt niet op een doorgaande route. Dan moet de auto ruimte inleveren in een parallelstraat zodat daar een fietsroute kan ontstaan.

Reageren
Alber10 PD | 17 augustus 2017 02:28

Stegen helemaal fietsvrij! Fiets is tegenwoordig alles wat geen auto is, oftewel de echte fiets is in de minderheid. Fietspad is voor brommers, Canta's, fietstaxi's, scooters, bezorgdiensten, etc. Oplossingen zoeken voor scheiding tussen èchte fietsen en gemotoriseerd 'fietsverkeer'.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Juliette de Wit | 25 juli 2017 14:38

Ik ben fietser, de kleine straatjes zijn belangrijke verbindingen. Wel verminder ik mijn vaart bij grote drukte. Dat zouden alle fietsers moeten doen!

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.