Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Wandelroute van de Munt naar Ouderkerk aan de Amstel

Door ReindeR Rustema
5 augustus 2017

Nergens kan je goed doorwandelen in Amsterdam. Er zijn altijd conflicten met auto's of fietsers. Daarom, wandelen langs de Amstel.

In 2025 wordt Amsterdam 750. Het zou dan mogelijk moeten zijn om langs de oever van de Amstel naar Ouderkerk aan de Amstel te wandelen: 

  • Van de Munt tot aan de Achtergracht nog langs de gracht, waar de 116 parkeerplaatsen langs de Amstel voor moeten verdwijnen. De bruggen langs de Amstel over Heren-, Keizers-, Prinsen- en Achtergracht worden autovrij zodat je ook daar niet achter elkaar hoeft te lopen.

  • Bij de Hogesluis daalt het af naar een brede kade iets boven waterniveau. De kade gaat onder de Hogesluis, de Torontobrug, de Nieuwe Amstelbrug en de Berlagebrug door de westelijke openingen onder deze drukke bruggen door. Hier kun je weg van de drukte midden in de stad rustig eindeloos wandelen zonder fietsers of scooters op je hielen. 

  • Langs de Amsteldijk gaat de wandelkade tussen de oever en aangemeerde woonboten door. Zeker in het begin zal dit nog vaak het geval zijn, maar in de toekomst minder. Elke woonboot die op de markt komt moet door de gemeente worden opgekocht zodat er steeds meer ruimte komt om van dit uitzicht te genieten. Het ‘mobiliteitsfonds’ met de inkomsten uit het betaald parkeren kan daarvoor gebruikt worden.

  • Richting Ouderkerk wordt de kade mogelijk wat smaller omdat er minder wandelaars gebruik van maken. Het materiaal wordt wat eenvoudiger, van natuursteen in het begin tot gerecycled plastic of verduurzaamd hout de laatste kilometers. De renners geven vanaf het Martin Luther King-park al de voorkeur aan de Amsteldijk zelf om de wandelaars niet te hinderen en snelheid te houden. 

De brede kade heeft zowel wandelaars als renners vanuit het centrum comfortabel en snel de stad uitgeleid. Kinderwagens, rolstoelen en rollators kunnen elkaar passeren en je kan er arm in arm lopen!

Ook gepitcht op Amsterdam 750 jaar (in 2 minuten, vanaf 1:45:20).  En bijna net zo opgeschreven voor  Amsterdam Centraal. Ook als petitie te ondertekenen zodat je e-mail erover kan krijgen. 

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Andrea van Wely | 20 augustus 2017 21:03

Ik hou van wandelen en graag geniet ik van het zicht op water. Uitzicht zonder 'vervuiling' door auto's, boten, fietsen etc. is een schaars goed. Dus, volmondig: voor!

Reageren
Loes Buisman | 26 augustus 2017 11:11

Een prachtig idee. Maar dat opkopen van woonboten door de gemeente? Schepen horen op het water. Als het gaat om op termijn niet-varend spul te verplaatsen, is dan niet genoeg om bij verkoop de ligplaats uit te sluiten?

Reageren
Winfried | 3 september 2017 20:58

Aardig plan. Het begin is er, want volgend jaar wordt de Amstel tussen Munt en Blauwbrug aangepakt. Nu de rest nog.
Zie ook https://stemvancentrum.amsterdam.nl/plan/62
Woonboten opkopen lijkt me een beetje kostbaar.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
e wol | 3 november 2017 00:23

Hoewel ik van wandelen houd, vind ik ook dat de stad is om in geleefd en gewerkt te worden. En dat houdt in dat niet alles voetgangerdomein wordt omdat er een paar mensen dat fijn zouden vinden. Dit overgaan naar voetgangersgebied gebeurt m.i. al op veel plekken sluipenderwijs en komt vooral ten goede aan de middenstand, toeristische sector en daar begin ik genoeg van te krijgen. Je kan bovendien nu al prima wandelen langs de Amstel en grote delen direct langs het water.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.