Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Dam en Damrak autovrij

Door Paul Treanor
8 augustus 2017

Doorgaand auto- en vrachtverkeer via de Coentunnel, niet de Dam

Damrak, Dam, en Rokin worden door autos en vrachtwagens als een noord-zuid hoofdroute gebruikt. Dit verschijnsel is ook bekend in andere steden: automobilisten en chauffeurs nemen de kortste routes door het centrum, niet de snelste. De kortste routes zijn de eeuwenoude hoofdwegen, dwars door de oude binnenstad. Toeristen rijden ook graag door de historische binnensteden, in een touringcar, of in de eigen auto.

De Amsterdamse binnenstad werd niet gebouwd voor doorgaand autoverkeer. Het is ook niet daarvoor geschikt te maken. De bouw van autowegen door de binnenstad, zoals in het beruchte Plan-Kaasjager, zou een vernietigende uitwerking hebben. Daarvan zijn er genoeg voorbeelden in buitenlandse steden. Bovendien is er een alternatief voor verkeer door de binnenstad: de Ring A10.

De gemeente vecht al jaren, voor het behoud van het doorgaande autoverkeer in de binnenstad. Naar buiten toe, doen ze alsof ze een autoluwe binnenstad willen, maar in de hoofden van ambtenaren en bestuurders, leeft het Plan-Kaasjager nog voort. Zonder doorgaand verkeer bloedt de stad dood, zo denken ze.

Het is tijd om in te zien, dat deze strategie mislukt is. Door de groei van de bevolking, de groei van de economie, de dalende kosten van het reizen, en de daaropvolgende groei van het toerisme, is er een toenemende druk op de binnenstad. Er zijn steeds meer conflicten tussen autoverkeer, voetgangers, en fietsen. Ook de detailhandel in de binnenstad groeit, terwijl het elders door online-winkelen afneemt. Het winkelende publiek, en de toeristen, stellen ook steeds hogere eisen aan de inrichting van de binnenstad. Op foto's uit de jaren '50, zie je dat er auto's door de Kalverstraat en Nieuwendijk reden, en dat is niet meer denkbaar.

Door de Dam autovrij te maken, wordt het als plein hersteld. Het was ooit een ontmoetingsplaats, en kan dat weer worden. Met het doorknippen van de noord-zuid route bij de Dam, vervalt ook de noodzaak tot autoverkeer op Damrak en Rokin. Het Damrak kan een voetgangersgebied worden: de tram is wel een probleem, maar dit stuk kan ook relatief snel ondertunneld worden. Met een autovrij Damrak wordt ook het kruispunt Damrak / Prins Hendrikkade ontlast (Victoria Hotel). Ook een deel van de Prins Hendrikkade kan autovrij worden, in aansluiting op het Damrak. Niet alle problemen worden hiermee opgelost, er moet bijvoorbeeld ook iets gebeuren met de botsende stromen voetgangers, fietsers, en trams. Het verplaatsen van doorgaand verkeer is echter een voorwaarde, voor een betere inrichting van de binnenstad.

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Henri van Poll | 9 augustus 2017 16:01

Heerlijk, een autovrij/luw centrum. Heerlijk, ruimte voor voetgangers (en fietsers)! Met het OV komen we zeker na de opening van de NZ Lijn weer een heel eind. Parkeren aan de rand van de stad en dan verder met OV de stad en en vrij kunnen lopen. Wel 't aantal taxi's terugbrengen, dat scheelt ook weer een hoop onrust. En eenduidige venstertijden voor het gebied (en het gebied eromheen! :-)

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Matthijs Bax | 9 augustus 2017 15:55

Hoofdsteden zijn niet autovrij, want hoofdsteden zijn geen pretpark. Nog meer ruimte voor voetgangers is alleen beschikbaar op plaatsen die slechts voor vermaak en concumptie zijn ingericht. Amsterdam is dat niet en moet dat niet worden.
In Amsterdam wonen mensen en werken mensen die zich moeten kunnen verplaatsen.

Reageren
M Beke | 28 augustus 2017 01:07

Een wereldstad moet bereikbaar zijn met de auto. Je moet niet automobilisten pesten, maar zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden (beter/sneller OV). Autovrij klinkt leuk maar dan wordt het een Disneyland voor toeristen, hippies en studenten.

Reageren
Winfried | 3 september 2017 21:04

Het is al aanzienlijk rustiger in de binnenstad door de herinrichting van het Muntplein. Er is alleen nog doorgaand verkeer van de Blauwbrug tot aan het CS. De Prins Hendrikkade wordt gedeeltelijk autovrij. Laten we nu even een paar jaar aanzien hoe de stad zich verder ontwikkelt. Elk adres moet wel goed bereikbaar blijven voor komend èn vertrekkend(!) bestemmingsverkeer.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.