Gemeente
Amsterdam

De Stem van Centrum

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Snelheid in IJ tunnel en toegangswegen naar de IJ tunnel verlagen bij uitgaand stadsverkeer

Door Edwin de Ridder
9 augustus 2017

Ik stel voor de snelheid in de IJ tunnel en de toegangswegen geforceerd te verlagen. Tenslotte is dit een binnen de bebouwde kom gebied.

Probleem: Iedereen rijdt stelselmatig te hard op de toegangswegen naar de IJ tunnel. Dat is dus de Prins Hendrikkade en de Valkenburgerstraat. Ook het asfalt vlak voor de tunnel en in de tunnel wordt door velen te snel bereden. Snelle motorduivels rijden soms al meer dan 150km/uur voordat ze de tunnel inrijden. In de tunnel rijden ze soms meer dan 200km/uur. Dit geeft waanzinnige geluidsoverlast en uitstoot.
We hebben het hier over een " binnen de bebouwde kom" gebied. Max 50km/h dus.
De Valkenburgerstraat is een van de meest vervuilende straten van Amsterdam.
Oplossing: Er moeten maatregelen komen om de snelheid te beperken in de vorm van verkeersdrempels of snelheidscamera's. Als de metro klaar is zullen er waarschijnlijk veel minder bussen door de tunnel rijden, zij zouden last kunnen hebben van de drempels.
Het meest vreemde vind ik nog dat aan het eind van de Noord/zuidlijn in Amsterdam Noord geen parkeergarage is gebouwd maar een schoolgebouw. Dit had een prachtige kans geweest om een hele grote parkeergarage te bouwen zodat dagjesmensen en toeristen kun auto daar kunnen parkeren en gratis met de Metro de stad in gaan. Gemiste kans. Het ritje duurt waarschijnlijk nog geen 10 minuten. 
Het Algemeen bestuur moet dit voorstel bespreken, simpelweg omdat we de stad schoner en stiller willen hebben. En minder auto's in de stad.
Alle buurtbewoners heb ik onmiddellijk achter mij staan. Geen twijfel over. 


Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Bernadette de Wit | 22 september 2017 09:56

Eigenlijk is dit plan te gedetailleerd. Stem daarom op mijn voorstel: in de bebouwde kom max. 30 km voor alle gemotoriseerde verkeer. Dat heeft als bijkomend voordeel dat scooters/brommers met blauwe kentekens naar de rijweg kunnen. Max. 30, en dit zeg ik tegen M. Beke in de Tegen-kolom, scheelt ook verkeersdrempels. En het voorkomt asogedrag, bij mij in de straat dagelijkse kost, van motoren en auto's die tussen twee drempels even lekker gaan gassen.

Reageren
Mathilde stadsmens | 29 september 2017 00:21

Ja 30 km overal in de stad, om te beginnen op de Valkenburgerstraat/IJtunnel. En haal dan meteen de vangrails IJtunnel kruising Rapenburg weg, die verdeeld de buurt inclusief loop naar winkels. Mijn idee maak de IJtunnel tot tweebaansweg met een buis voor scooters en fietsen, zodat Noord beter bereikbaar is voor Amsterdammers, en autoverkeer uit de regio wordt geweerd uit het centrum.

Reageren
Manu Hartsuyker | 30 oktober 2017 08:18

De geluidsnormen in dit gebied zijn ver boven de toegestane normen. Automobilisten komen met een A10 mentaliteit de stad in. En de stad uit is het zo snel mogelijk wegwezen.
's Nachts scheuren motoren, taxi's en auto's de tunnel in.
In het weekeinde vooral. Nooit enige handhaving hier geweest.
Overal in de stad 30 km en alleen elektrisch rijden.
We stikken hier ook door de luchtkwaliteit: die is 25% BOVEN de maximaal toegestane norm.
Dit gebied moet totaal heringericht worden.

Reageren
Huong Stive-Pham | 30 oktober 2017 20:58

Het is bijna een snelweg geworden bij ons in de straat.

Reageren
stefan beekman | 30 oktober 2017 21:39

in het centrum zouden autos overal 30km/h moeten rijden

Reageren
Mariët Bakker | 1 november 2017 19:11

ik wil graag een schonere lucht, minder lawaai en kunnen dromen op de fiets.........

Reageren
monique verrijcke | 2 november 2017 19:52

Voor de veiligheid en schonere lucht in de binnenstad is het verlagen van de snelheid in de binnenstad een noodzaak en geen punt van discussie.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
M Beke | 28 augustus 2017 01:22

Een auto die 30 rijdt en telkens moet remmen voor een drempel stoot MEER vervuilende stoffen uit dan een auto die constant 50 of 80 kan rijden. Erg dom dit. De ideale snelheid van een auto (minste uitstoot per km) ligt tussen de 50 en de 80, afhankelijk van type auto. Drempels zijn een ramp voor het milieu (en voor hulpdiensten).

Reageren
Karel Christiaanse | 1 november 2017 13:41

Verkeersvrije buurten vereisen verkeer op daarvoor ingerichte wegen. De IJtunnel voorziet daar niet alleen in maar vorm een hoofdader. Het aangeven van een andere maximumsnelheid is de oplossing niet. Doodzonde overigens dat de onderdoorgang mr Visserplein in onbruik is genomen. Indien te hard wordt gereden op een gevaarlijke manier: flitser plaatsen. Of trajectcontrole.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.